Jak rozmawiać z mężczyznami o zdrowiu? Odpowiada akcja #dlaKOLEGIpytam
W listopadzie zapuszczamy wąsy. Dlaczego? Bo to miesiąc troski o męskie zdrowie. W naszym studiu pojawili się goście, z którymi rozmawialiśmy nie tylko o nowotworach, ale też o samopoczuciu, emocjach i odwadze, by poprosić o pomoc. Prowadzona przez PZU kampania #dlaKOLEGIpytam przypomina, że profilaktyka to nie słabość, lecz troska – o siebie, o rodzinę i o przyszłość.

Profilaktyka ratuje życie
Listopad kojarzymy z akcjami zachęcającymi mężczyzn do badań. Choć rak jądra to choroba rzadka, dotyka głównie młodych, pomiędzy 20. a 44. rokiem życia, to jest to najczęściej występujący nowotwór w tej grupie wiekowej. Wczesne wykrycie niemal gwarantuje wyzdrowienie. Wystarczy raz w miesiącu przeprowadzić samobadanie jąder.
Z kolei rak prostaty od lat pozostaje najczęściej rozpoznawanym nowotworem wśród polskich mężczyzn. Ten dotyczy osoby w starszym wieku - według danych Krajowego Rejestru Nowotworów, w 2020 r. prawie połowa wszystkich przypadków nowo rozpoznanego raka prostaty dotyczyła panów w wieku co najmniej 70 lat. Z powodu raka prostaty w 2020 r. w naszym kraju zmarło 5,7 tys. mężczyzn.
Eksperci PZU Zdrowie przypominają, że warto wykonać pierwsze badanie PSA - poziomu swoistego antygenu sterczowego - już w wieku 40-50 lat, w zależności od historii chorób w rodzinie. To prosty test, który może uratować życie.
Zdrowie psychiczne też jest męską sprawą
Oprócz badań fizycznych równie ważna jest profilaktyka psychiczna. W 2022 r. aż 83 proc. wszystkich samobójstw w Polsce popełnili mężczyźni. To zatrważająca liczba, która pokazuje, że wciąż boimy się mówić o emocjach. Kampania #dlaKOLEGIpytam przypomina, że odwaga to nie milczenie, ale umiejętność proszenia o wsparcie.
W ramach akcji PZU przygotowało materiały edukacyjne, artykuły i rozmowy z ekspertami, dzięki którym dowiadujemy się, jak dbać o ciało i psychikę w codziennym życiu.
Autentyczni bohaterowie, prawdziwe historie
W kampanii nie zobaczymy grafik wygenerowanych przez AI ani idealnych zdjęć stockowych. Zamiast tego - prawdziwi pracownicy Grupy PZU, którzy stali się ambasadorami profilaktyki. Ich portrety powstały w technice mokrego kolodionu stosowanej od połowy XIX wieku. Dzięki temu portrety zyskały niezwykłą głębię, przypominając, że prawdziwa siła tkwi w autentyczności.
Z kolei w dniach 14-15 listopada w warszawskiej Arkadii można odwiedzić Strefę Męskich Spraw, przygotowaną przez PZU Zdrowie. Odwiedzający będą mogli skorzystać z bezpłatnych porad urologicznych, instruktażu samobadania jąder oraz szybkich badań poziomu witaminy D i PSA z krwi pobieranej z palca. Czekać na nich będzie również strefa barberska i wystawa zabytkowego sprzętu do golenia.
Hasło #dlaKOLEGIpytam nawiązuje do znanego z forów internetowych zwrotu, który zwykle ma dodać odwagi do zadania krępującego pytania. Tym razem zachęca, by zapytać o zdrowie, o badania, o emocje. Bo każdy z nas może być tym "kolegą", który inspiruje innych do działania.
Materiał promocyjny